HKF – CENTRUM WSPIERANIA ROZWOJU DZIECKA
ORAZ
NIEPUBLICZNEJ PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
HKF – CENTRUM WSPIERANIA ROZWOJU DZIECKA
(wersja zupełna z dnia 12 sierpnia 2024 r.)
Spis treści:
Rozdział 1. Postanowienia ogólne;
Rozdział 2. Zasady ochrony małoletnich przed krzywdzeniem;
Rozdział 3. Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia małoletniego, a także składania zawiadomień, w tym uruchamiania procedury „Niebieskiej karty”;
Rozdział 4. Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdy;
Rozdział 5. Zasady udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim Standardów do zapoznania się z nimi i ich stosowania;
Rozdział 6. Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet oraz procedury ochrony małoletnich przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie;
Rozdział 7. Zasady przeglądu i aktualizacji Standardów oraz zakres kompetencji osób odpowiedzialnych za stosowanie standardów;
Rozdział 8. Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń i ich przechowywanie, a także zakres kompetencji osób odpowiedzialnych za przygotowanie personelu Centrum do stosowania Standardów;
Rozdział 9. Postanowienia końcowe.
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne
- Niniejszy dokument – Standardy Ochrony Małoletnich (zwany dalej „Standardami”) został opracowany dla potrzeb sprostania wymogom prawnym dotyczącym skutecznej ochrony małoletnich przed różnymi formami przemocy.
- Standardy są jednym z elementów systemowego rozwiązania ochrony małoletnich przed krzywdzeniem i stanowią formę zabezpieczenia ich praw. Należy je traktować jako jedno z narzędzi wzmacniających i ułatwiających skuteczniejszą ochronę małoletnich przed krzywdzeniem, obok istniejących już narzędzi prawnych.
Standardy regulują zasady ochrony małoletnich podczas korzystania lub przy okazji korzystania z usług HKF – Centrum Wspierania Rozwoju Dziecka sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, nr KRS: 0000996408, w tym w ramach Niepublicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogiczną HKF – Centrum Wspierania Rozwoju Dziecka w Wrocławiu prowadzonej przez HKF Centrum. Ilekroć w Standardach jest mowa o:
- HKF Centrum – należy przez to rozumieć HKF – Centrum Wspierania Rozwoju Dziecka sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, nr KRS: 0000996408;
- Poradni – należy przez to rozumieć Niepubliczną Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną HKF – Centrum Wspierania Rozwoju Dziecka w Wrocławiu prowadzoną przez HKF Centrum;
- małoletnim (dziecku, wychowanku) – należy przez to rozumieć każdą osobę do ukończenia 18. roku życia;
- pracowniku/personelu – należy przez ro rozumieć każdego pracownika HKF Centrum, w tym Poradni, bez względu na formę zatrudnienia;
- Dyrektorze – należy przez to rozumieć Dyrektora Poradni;
- placówce – należy przez to rozumieć miejsce, w którym HKF Centrum świadczy usługi, w tym w ramach Poradni.
Rozdział 2.
Zasady ochrony małoletnich przed krzywdzeniem
1. Zasady zatrudniania pracowników i współpracowników
- HKF Centrum nie zatrudnia osób mogących zagrażać bezpieczeństwu małoletnich.
- HKF Centrum do działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z małoletnimi zatrudnia wyłącznie personel po jego wcześniejszej weryfikacji w Krajowym Rejestrze Karnym, Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym lub Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze, a w przypadku stanowisk pedagogicznych dodatkowo w Centralnym Rejestrze Orzeczeń Dyscyplinarnych.
- W przypadku zatrudnienia osób do działalności zawodowej lub wolontariackiej, o której mowa w pkt 2 powyżej, posiadających wiele obywatelstw albo obywateli polskich, którzy w ciągu ostatnich 20 lat zamieszkiwali poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej albo obcokrajowców, weryfikacji podlega przedłożone zaświadczenie albo informacja z rejestru karnego państw trzecich tj. państw/-a obywatelstwa innego niż polskie i/lub państw/-a zamieszkiwania innego niż Rzeczpospolita Polska w zakresie określonych przestępstw (lub odpowiadających im czynów zabronionych w przepisach prawa obcego) lub w przypadkach prawem wskazanych pobiera stosowne oświadczenie o niekaralności składane przez ww. osoby pod rygorem odpowiedzialności karnej.
- Informacje, o których mowa w pkt 2 i 3 powyżej, utrwala się w formie wydruku lub kserokopii i załącza do akt osobowych pracownika albo dokumentacji dotyczącej osoby dopuszczonej do kontaktu z małoletnimi.
- Zatrudniani pracownicy lub inne osoby przed dopuszczeniem do kontaktu z małoletnimi są zobowiązani do zapoznania się z:
- niniejszymi Standardami,
- regulaminami obowiązującymi w HKF Centrum, a w przypadku personelu Poradni odpowiednio Statutem Poradni,
- instrukcjami BHP i ppoż.
- Pracownicy są świadomi swoich praw oraz odpowiedzialności prawnej ciążącej na nich za nieprzestrzeganie Standardów.
2. Zasady bezpiecznych relacji małoletnich i personelu
Pracownicy dbają o bezpieczeństwo małoletnich podczas pobytu w placówce, monitorują ich sytuacje i dobrostan, przy czym w trakcie udzielania świadczeń małoletni pozostaje pod opieką specjalisty prowadzącego zajęcia, natomiast podczas oczekiwania na wejście do sali, przerw w zajęciach oraz po zakończeniu zajęć, odpowiedzialność za małoletniego ponoszą opiekunowie prawni.
Zasady bezpiecznych relacji personelu z małoletnimi obowiązują wszystkich cały personel.
2.1 Zasady komunikacji z małoletnim
Personel w komunikacji z małoletnimi:
- zachowuje spokój, cierpliwość i szacunek,
- okazuje też zrozumienie dla ich trudności i problemów,
- reaguje według zasad konstruktywnej komunikacji i krytyki na każde obraźliwe, niewłaściwe, dyskryminacyjne zachowanie lub słowa małoletnich oraz na wszelkie formy zastraszania i nietolerancji wśród nich,
- prowadzi rozmowy w sposób konstruktywny, budujący relacje, a nie hierarchię zależności oraz nieufność i wrogość,
- nie zawstydza, nie upokarza, nie lekceważy i nie obraża,
- nie grozi, nie wyraża dezaprobaty wobec zachowania małoletniego czy jego postępów w sposób uwłaczający jego godności i poczuciu własnej wartości,
- słucha uważnie, udziela odpowiedzi adekwatnych do wieku małoletniego i danej sytuacji,
- nie podnosi głosu w sytuacji innej niż wynikająca z bezpieczeństwa małoletniego lub innych osób albo w celu przywrócenia porządku i/lub zapewniania bezpiecznych warunków podczas zajęć.
2.2 Zachowania personelu niedozwolone wobec małoletnich
- Kontakty personelu z małoletnim nie łamią obowiązującego prawa, ustalonych norm i zasad. Wszyscy małoletni są sprawiedliwie traktowani. Pracownicy nie dzielą ich i nie dyskryminują (ze względu na pochodzenie, poczucie tożsamości, wiek, płeć, status materialny, wygląd zewnętrzny, wiedzę i umiejętności).
- Personel nie wykorzystuje wobec małoletnich relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).
- Personel nie stosuje żadnej formy przemocy fizycznej wobec małoletnich, np. takiej jak: niszczenie rzeczy, bicie, popychanie, szturchanie, ograniczenie swobody ruchu, szczypanie, klapsy, pociągnięcie za włosy, bicie przedmiotami, wykręcanie rąk.
- Personel nie stosuje żadnej formy przemocy psychicznej wobec małoletnich, np. takiej jak:
- pomijanie, obniżanie statusu,
- stygmatyzowanie z powodu ich zdrowia, osiągnięć edukacyjnych, wyglądu, orientacji seksualnej, światopoglądu czy sytuacji majątkowej,
- wyszydzanie, wyśmiewanie, ośmieszanie, poniżanie, wyzywanie, grożenie,
- nadmierne, wygórowane wymagania,
- agresywne wypowiedzi i komentarze,
- rozpowszechnianie wszelkich nieprawdziwych, poniżających materiałów.
5. Personel nie stosuje naruszających godność małoletniego wypowiedzi o podtekście seksualnym, nie nawiązuje w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej w tym:
- komentarzy na temat ciała/wyglądu/ubioru z podtekstem seksualnym;
- wulgarnych lub niestosownych dowcipów i żartów,
- nie pisze do małoletnich wulgarnych lub dwuznacznych smsów, e-maili,
- nie wdaje się w prywatne rozmowy małoletnich w mediach społecznościowych, nie zamieszcza komentarzy i nie udostępnia zdjęć, w jakimkolwiek podtekście lub kontekście erotycznym, które mogłyby wyrządzić krzywdę.
6. Personel nie narusza nietykalności osobistej małoletnich. Nie zachowuje się wobec nich w sposób niestosowny, np. nie głaszcze lub nie poklepuje w sposób poufały, dwuznaczny w celu zaspokojenia własnych potrzeb seksualnych. Nie zmusza małoletnich do odbycia jakiekolwiek aktywności o charakterze seksualnym lub o podtekście seksualnym. Nie prowokuje nieodpowiednich kontaktów z małoletnim, np. nie angażuje się w takie aktywności jak łaskotanie, udawane walki z dziećmi czy brutalne zabawy fizyczne.
7. Personel upewnia się, że jeśli małoletni czują się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów, mogą o tym powiedzieć bezpośrednio lub wskazanej osobie i mogą oczekiwać odpowiedniej reakcji lub pomocy.
8. Personel zachowuje szczególną ostrożność wobec małoletnich, którzy doświadczyli nadużycia i krzywdzenia, w tym seksualnego, fizycznego bądź zaniedbania. Jeżeli małoletni dążyłyby do nawiązania niestosownych bądź nieadekwatnych fizycznych kontaktów z dorosłymi, personel reaguje z wyczuciem, jednak stanowczo, a także pomaga małoletniemu zrozumieć znaczenie osobistych granic.
9. Personel równoważy potrzebę nadzoru z prawem małoletniego do prywatności, np. nie należy otaczać małoletnich osobistą opieką, której oni nie potrzebują. Przy każdej rozmowie o charakterze indywidualnym, na życzenie małoletniego zapewnia obecność innej osoby dorosłej.
10. W sytuacjach wymagających czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec małoletniego uczestniczy rodzic/opiekun prawny, przez co personel unika innego niż niezbędny kontaktu fizycznego, z wyjątkiem sytuacji nadzwyczajnych lub zagrażających zdrowiu albo bezpieczeństwu, o czym jednak informowany jest rodzic/opiekun.
2.3 Zasady nawiązywania kontaktu personelu z małoletnimi w godzinach pracy, za pomocą kanałów służbowych oraz w celach diagnostycznych i pomocowych
- Kontaktując się z małoletnim personel traktuje go podmiotowo.
- Kontakt nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, nie może wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy.
- Co do zasady kontakt powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy i dotyczyć celów mieszczących się w zakresie obowiązków personelu.
- Personel nie zaprasza małoletnich do swojego miejsca zamieszkania, nie spotyka się z nimi prywatnie poza godzinami pracy.
- Personel nie nawiązuje kontaktów poprzez przyjmowanie bądź wysyłanie do nich zaproszeń w mediach społecznościowych. Nie kontaktuje się z nimi poprzez prywatne kanały komunikacji (prywatny telefon, e-mail, komunikatory, profile w mediach społecznościowych).
- Jeśli zachodzi taka konieczność, właściwą formą komunikacji z małoletnimi poza godzinami pracy są kanały służbowe (e-mail, telefon służbowy), a rodzice/opiekunowie dzieci muszą wyrazić zgodę na taki kontakt.
- Utrzymywanie relacji towarzyskich lub rodzinnych (jeśli małoletni i jego rodzice/ opiekunowie są osobami bliskimi dla personelu) wymaga zachowania poufności wszystkich informacji dotyczących innych małoletnich, ich rodziców/ opiekunów.
2.4 Zasady bezpiecznych relacji między małoletnimi
- Małoletni korzystający z usług HKF Centrum, w tym Poradni, mają prawo do przebywania w bezpiecznym środowisku.
- Małoletni mają obowiązek przestrzegania ogólnie obowiązujących zasad i norm zachowania, w tym zasad wysokiej kultury osobistej, np. używanie zwrotów grzecznościowych typu „proszę”, „dziękuję”, „przepraszam”, stosownie do ich wieku i przyjętych norm społecznych.
- Małoletni uznają prawo innych małoletnich do odmienności i zachowania tożsamości ze względu na: pochodzenie etniczne, geograficzne, narodowe, religię, status ekonomiczny, cechy rodzinne, wiek, płeć, orientację seksualną, cechy fizyczne, niepełnosprawność. Nie naruszają praw innych – nikogo nie dyskryminują ze względu na jakąkolwiek jego odmienność.
- Małoletni mają prawo do własnych poglądów, ocen i spojrzenia na świat oraz wyrażania ich, pod warunkiem, że sposób ich wyrażania wolny jest od agresji i przemocy oraz nikomu nie wyrządza krzywdy.
- Małoletni mają obowiązek przeciwstawiania się wszelkim przejawom brutalności i wulgarności oraz informowania personelu o zaistniałych zagrożeniach.
- Jeśli małoletni jest świadkiem stosowania jakiejkolwiek formy agresji lub przemocy, ma obowiązek reagowania na nią, np.: szuka pomocy dla ofiary u osoby dorosłej poprzez zawiadomienie personelu.
- Jeśli małoletni stał się ofiarą agresji lub przemocy, może uzyskać od HKF Centrum pomoc, zgodnie z procedurami określonymi niniejszych Standardach.
2.5 Niedozwolone zachowania małoletnich
- Stosowanie wobec innych osób, w tym personelu albo innych małoletnich:
a. agresji i przemocy fizycznej w różnych formach, np.:
- bicie/uderzenie/popychanie/kopanie/opluwanie;
- wymuszenia;
- napastowanie seksualne;
- nadużywanie swojej przewagi nad inną osobą;
- fizyczne zaczepki;
- zmuszanie innej osoby do podejmowania niewłaściwych działań;
- rzucanie w kogoś przedmiotami;
b. agresji i przemocy słownej w różnych formach, np.:
- obelgi, wyzwiska;
- wyśmiewanie, drwienie, szydzenie;
- bezpośrednie obrażanie;
- plotki i obraźliwe żarty, przedrzeźnianie; groźby;
- obraźliwe SMSy i MMSy;
- wiadomości na forach internetowych, tzw. pokojach do czatowania lub komunikatorach elektronicznych;
- telefony i e-maile zawierające groźby, poniżające, wulgarne, zastraszające;
c. agresji i przemocy psychicznej w różnych formach, np.:
- poniżanie;
- wykluczanie/izolacja/milczenie/manipulowanie;
- wulgarne gesty;
- niszczenie/zabieranie rzeczy innej osoby;
- straszenie;
- szantażowanie
2. Stwarzanie niebezpiecznych sytuacji, np. przynoszenie ostrych narzędzi, innych niebezpiecznych przedmiotów i substancji (środków pirotechnicznych, łańcuchów, noży, zapalniczek), używanie ognia na terenie placówki.
3. Nieuzasadnione, bez zgody prowadzącego opuszczanie sali gdzie odbywają się zajęcia. Wyjście bez zezwolenia poza teren placówki.
4. Celowe nieprzestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas zajęć organizowanych w placówce.
5. Celowe zachowania zagrażające zdrowiu bądź życiu.
6. Uleganie nałogom, np. palenie papierosów, picie alkoholu.
7. Rozprowadzanie i stosowanie narkotyków/ środków odurzających lub innych podobnie działających substancji.
8. Niestosowne odzywanie się do innych osób, używanie wulgaryzmów.
9. Przywłaszczenie własności lub celowe niszczenie, nieszanowanie własności innych osób oraz własności HKF Centrum. Wyłudzanie pieniędzy lub innych rzeczy.
10. Rozwiązywanie w sposób siłowy konfliktów. Udział w bójce.
11. Szykanowanie innych osób z powodu odmienności przekonań, religii, światopoglądu, płci, poczucia tożsamości, pochodzenia, statusu ekonomicznego i społecznego, niepełnosprawności, wyglądu.
12. Znęcanie się (współudział w znęcaniu się, zorganizowana przemoc, zastraszanie).
- Aroganckie/niegrzeczne zachowanie, wulgaryzmy. Kłamanie, oszukiwanie.
- Fotografowanie, nagrywanie dźwięku lub filmowanie zdarzeń z udziałem innych osób bez ich zgody.
- Stosowanie wobec innych osób różnych form cyberprzemocy.
Rozdział 3.
Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia małoletniego, w tym uruchamianie procedury „Niebieskiej karty”
3.1 Zasady ogólne – zgłaszania przypadków podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia małoletnich
- Każdy małoletni, korzystający z usług HKF Centrum, w tym Poradni, może zgłosić dowolnemu członkowi personelu i w dowolnej formie fakt zagrożenia bezpieczeństwa swojego lub innych osób lub doświadczania krzywdzenia.
- Wszyscy pracownicy zobowiązani są do zgłaszania podejrzenia zagrożenia bezpieczeństwa lub krzywdzenia małoletniego, zarówno ze strony personelu, jak i opiekunów małoletniego, osób trzecich czy innych dzieci.
- Pracownik, w przypadku otrzymania od zgłoszenia od małoletniego, zgodnie z pkt 1 powyżej albo od praktykanta lub wolontariusza, zgodnie pkt 4 poniżej albo podjęcia samodzielnego podejrzenia, że małoletni jest krzywdzony, zgodnie z pkt 2 powyżej, ma obowiązek zrealizowania opisanych niżej odpowiednich procedur oraz sporządzenia pisemnej notatki służbowej i przekazania jej Dyrektorowi, a w przypadku, gdy podejrzenie dotyczy działań Dyrektora, wówczas notatka powinna być przekazana Zarządowi HKF Centrum.
- W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia małoletniego zostało zgłoszone praktykantowi lub wolontariuszowi, przekazuje on tę informację pracownikowi pełniącemu nadzór nad jego pracą w HKF Centrum. Pracownik podejmuje następnie właściwe działania opisane w niniejszych Standardach.
- Rejestracji zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia albo krzywdzenia małoletniego dokonuje Dyrektor.
- Rejestracji zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia albo krzywdzenia małoletniego przez Dyrektora dokonuje Zarząd HKF Centrum.
3.2 Zawiadamianie służb w nagłych przypadkach
- W przypadku podejrzenia, że życie małoletniego jest zagrożone lub grozi mu ciężki uszczerbek na zdrowiu należy niezwłocznie poinformować odpowiednie służby (policja, pogotowie ratunkowe), dzwoniąc pod numer 112 (centrum powiadamiania ratunkowego), 997 (policja), 999 (pogotowie). Poinformowania służb dokonuje pracownik, który jako pierwszy powziął informację o zagrożeniu, informując o tym fakcie również Dyrektora.
- W przypadku, gdy zachodzi podejrzenie, że wobec małoletniego popełniono przestępstwo, a osobą podejrzewaną o popełnienie przestępstwa jest osoba powyżej 17. roku życia, Dyrektor kieruje zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego do właściwej jednostki policji lub prokuratury.
- Dyrektor podejmuje niezbędne czynności do czasu przybycia organu powołanego do ścigania przestępstw lub do czasu wydania przez ten organ stosownego zarządzenia, aby nie dopuścić do zatarcia śladów i dowodów przestępstwa, o ile miało ono miejsce na terenie placówki.
- Personel, który w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych powziął informacje o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, jest zobowiązany do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane w ramach procedury określonej w pkt 3.1 Standardów oraz uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.
3.3. Podejrzenie krzywdzenia/krzywdzenie małoletnich przez personel
- Dyrektor/ Zarząd HKF Centrum albo osoba przez nich upoważniona, po weryfikacji zgłoszenia dotyczącego krzywdzenia małoletniego, organizuje spotkanie z opiekunami małoletniego, którym przekazuje informacje o zdarzeniu oraz o potrzebie lub możliwości skorzystania ze specjalistycznego wsparcia, w tym u innych instytucji, organizacji lub służb (np. objęcie dziecka wsparciem psychologicznym).
- Dyrektor/ Zarząd HKF Centrum w ramach weryfikacji zgłoszenia bada wszystkie okoliczności sprawy, w szczególności wysłuchuje osobę podejrzewaną o krzywdzenie oraz świadków zdarzenia.
- O wnioskach z przeprowadzonej interwencji i podjętych środkach zaradczych Dyrektor/ Zarząd HKF Centrum informuje opiekunów dziecka na piśmie.
- W przypadku, gdy członek personelu dopuścił się wobec małoletniego przestępstwa, Dyrektor Poradni/ Zarząd HKF Centrum składa zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa i odpowiednio rozwiązuje współpracę z tą osobą (w przypadku wolontariusza lub praktykanta) albo zawiesza w czynnościach służbowych (w przypadku pracowników) i kieruje zawiadomienie do odpowiednich służb, zgodnie z pkt 3.2 Standardów oraz do rzecznika dyscyplinarnego dla nauczycieli (w przypadku pracownika pedagogicznego).
- W przypadku, gdy członek personelu dopuścił się wobec małoletniego innej formy krzywdzenia niż popełnienie przestępstwa na jego szkodę, ale naruszenie dobra dziecka jest znaczne, w szczególności, gdy doszło do dyskryminacji lub naruszenia godności dziecka albo gdy krzywdzenie miało formę długotrwałą lub powtarzającą się wobec różnych dzieci, Dyrektor/ Zarząd HKF Centrum, uwzględniając w pierwszym rzędzie konsekwencje zdarzenia dla stanu psychicznego małoletniego i poczucie bezpieczeństwa wśród osób korzystających z oferty HKF Centrum, rozważa odpowiednie kroki dyscyplinarne względem takiej osoby, po uprzednim zebraniu i zweryfikowaniu materiału dowodowego, w tym kieruje zawiadomienie do rzecznika dyscyplinarnego dla nauczycieli (w przypadku pracownika pedagogicznego).
3.4 Podejrzenie krzywdzenia/krzywdzenie małoletnich przez osoby trzecie
- W przypadku, gdy pracownikowi zgłoszono podejrzenie krzywdzenia małoletniego przez osoby trzecie, pracownik, zgodnie z procedurą ustaloną w pkt 3.1 Standardów, przekazuje stosowną informację Dyrektorowi, zaś Dyrektor, po weryfikacji zgłoszenia dotyczącego krzywdzenia małoletniego, organizuje spotkanie z opiekunami dziecka, którym przekazuje informacje o zdarzeniu oraz o potrzebie lub możliwości skorzystania ze specjalistycznego wsparcia, w tym u innych instytucji, organizacji lub służb (np. złożenie zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, poinformowanie szkoły, objęcie dziecka wsparciem psychologicznym). Postanowienia pkt 3.2 Standardów stosuje się odpowiednio.
- W przypadku, gdy z rozmowy z opiekunami wynika, że nie są oni zainteresowani pomocą dziecku, ignorują zdarzenie lub w inny sposób nie wspierają dziecka, które doświadczyło krzywdzenia, Dyrektor powinien w takiej sytuacji rozważyć sporządzenie wniosku o wgląd w sytuację rodzinną dziecka i skierować wniosek do właściwego sądu rodzinnego.
- W przypadku, gdy osoba trzecia, która dopuściła się krzywdzenia jest zatrudniona lub współpracuje z innym zakładem terapeutycznym albo placówką oświatową, wówczas Dyrektor przekazuje zarządcy tego podmiotu zawiadomienie o podejrzeniu krzywdzenia dziecka.
- W przypadku, gdy z rozmowy z dyrektorem placówki oświatowej wynika, że nie jest on zainteresowany pomocą dziecku, ignoruje zdarzenie lub w inny sposób nie wspiera dziecka, które doświadczyło krzywdzenia, Dyrektor powinien rozważyć możliwość zgłoszenia sprawy do organu prowadzącego lub nadzorującego pracę placówki oświatowej.
3.5 Podejrzenie krzywdzenia/krzywdzenie małoletnich przez opiekunów małoletniego
- W przypadku, gdy zgłoszono podejrzenia krzywdzenia małoletniego przez jego opiekuna pracownik, który powziął taką informację, zgodnie z procedurą ustaloną w pkt 3.1 Standardów, przekazuje stosowną informację Dyrektorowi, zaś Dyrektor, po weryfikacji zgłoszenia dotyczącego krzywdzenia małoletniego, organizuje spotkanie z niekrzywdzącym opiekunem dziecka, któremu przekazuje informacje o zdarzeniu oraz o potrzebie lub możliwości skorzystania ze specjalistycznego wsparcia, w tym u innych organizacji lub służb (np. zgłoszenie się do ośrodka interwencji kryzysowej, poinformowanie szkoły, objęcie dziecka lub rodziny wsparciem psychologicznym). Postanowienia pkt 3.2 Standardów stosuje się odpowiednio.
- W przypadkach spełniających wskazane warunki i na zasadach wskazanych we właściwych przepisach prawa, Dyrektor podczas spotkania z niekrzywdzącym opiekunem dziecka wszczyna procedurę „Niebieskie Karty”. Zgoda opiekuna nie jest wymagana do wszczęcia tej procedury.
- W przypadku, gdy z rozmowy z niekrzywdzącym opiekunem małoletniego wynika, że nie jest on zainteresowany pomocą małoletniemu, ignoruje zdarzenie lub w inny sposób nie wspiera pokrzywdzonego dziecka, Dyrektora sporządza wniosek o wgląd w sytuację rodzinną dziecka, a następnie kieruje wniosek do właściwego sądu rodzinnego.
- Jeśli z przeprowadzonych ustaleń wynika, że opiekun dziecka zaniedbuje jego potrzeby psychofizyczne, rodzina jest niewydolna wychowawczo lub zachodzą inna uzasadnione obawy co do zagrożenia bezpieczeństwa i/lub bytu członków rodziny, Dyrektor zawiadamia właściwy ośrodek pomocy społecznej o potrzebie udzielenia pomocy socjalnej rodzinie.
- Druki i formularze „Niebieskiej Karty – A” i „Niebieskiej Karty – B” znajdują się w recepcji placówki.
- Rejestr wszczętych procedur oraz dokumentację związaną ze wszczętymi procedurami „Niebieskie Karty”, a także wnioskami do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację rodzinną dziecka, prowadzi Dyrektor.
- Wgląd w dokumentację wszczętych procedur posiadają wyłącznie osoby upoważnione imiennie przez Dyrektora.Osoby upoważnione do wglądu w dokumentację wszczętych procedur „Niebieskie Karty” są zobowiązane do zachowania poufności informacji i danych osobowych umieszczanych w dokumentacji.
3.6 Dokumentowanie interwencji
- Z przebiegu każdej interwencji i poczynionych w jej toku ustaleń sporządza się kartę interwencji.
- Karta interwencji zawiera jako załącznik plan wsparcia dziecka, zgodnie z rozdziałem 4. Standardów. Wsparcie obejmuje przede wszystkim współpracę z instytucjami pomocowymi, policją i prokuraturą, jak również objęcie dziecka pomocą psychologiczną.
- Karty interwencji przechowywane są w miejscu wyznaczonym przez Dyrektora, w sposób zapewniający zachowanie poufności i ochronę danych osobowych.
- Osoba odpowiedzialna za Standardy prowadzi rejestr interwencji.
Rozdział 4.
Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdy
- Plan wsparcia małoletniego po ujawnieniu jego krzywdzenia opracowuje zespół powołany przez Dyrektora. W jego skład mogą wchodzić w szczególności: prawnik, psycholog, pedagog.
- Struktura dokumentu „Plan wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia”, który stanowi każdorazowo załącznik do karty interwencji, zgodnie z pkt 3.6 Standardów:
- Imiona i nazwiska członków zespołu sporządzającego plan wsparcia,
- Tytuł, z jakiego został opracowany plan wsparcia,
- Diagnoza sytuacji małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia,
- Cel wsparcia małoletniego,
- Identyfikacja zasobów wewnętrznych oraz źródeł zewnętrznych wsparcia dziecka – ofiary krzywdzenia,
- Zakres współdziałania z podmiotami zewnętrznymi na rzecz wsparcia małoletniego,
- Zakres, wymiar godzin, okres wsparcia udzielonego małoletniemu,
- Formy i metody wsparcia małoletniego,
- Ocena efektywności wsparcia udzielonego małoletniemu.
3.Przeprowadzenie diagnozy sytuacji małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia:
- charakterystyka doznanej krzywdy (rodzaj doznanej krzywdy, okoliczności doznanej krzywdy, stopień naruszenia prawa, stopień zagrożenia bezpieczeństwa małoletniego – w obszarze zdrowia, życia, rozwoju);
- analiza dostępnej dokumentacji, np. wyniki rozmów, wyniki obserwacji (zachowanie, wygląd) dokonane przez np. rodziców, psychologa/pedagoga/ logopedę, innych pracowników oraz instytucji wspomagających ochronę dziecka – psychologów, pedagoga, wychowawcę ze szkoły;
- określenie czynników ryzyka doznanej krzywdy oraz czynników wsparcia małoletniego–ustalenie indywidualnych potrzeb ofiary krzywdzenia w obszarze jej zdrowia/życia, zdrowia psychicznego, funkcjonowania emocjonalno-społecznego oraz w obszarze prawnym i socjalnym.
4. Zdefiniowanie celu oferowanego wparcia w ramach planu, np.:
- Zapewnienie specjalistycznego wsparcia małoletniemu, udzielanie systematycznej/okresowej pomocy np. psychologicznej, terapeutycznej;
- Wdrożenie działań mających przywrócić równowagę emocjonalną małoletniemu, wzmacnianie poczucia jego własnej wartości;
- wspieranie rodziców/opiekunów małoletniego w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;
- złagodzenie psychicznych i behawioralnych objawów skrzywdzenia złagodzenie stresu, lęku małoletniego;
- zapewnienie bezpieczeństwa (np. socjalnego, psychicznego, prawnego);
- kształcenie umiejętności radzenia sobie z brakiem akceptacji społecznej, izolowaniem, dyskredytowaniem, z trudnymi sytuacjami w środowisku rodzinnym i społecznym.
Rozdział 5.
Zasady udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim Standardów do zapoznania się z nimi i ich stosowania
- Standardy są dokumentem ogólnodostępnym. Każdy może się z nim zapoznać w dowolnej chwili.
- Standardy są dostępne w formie elektronicznej na stronie internetowej HKF Centrum oraz w formie papierowej w recepcji placówki dla personelu, opiekunów i małoletnich, a także w wersji papierowej (skróconej) poprzez wywieszenie w placówce, w miejscu widocznym dla małoletnich.
- Udostępnia się dwie wersje Standardów: zupełną oraz skróconą, dla małoletnich.
Rozdział 6.
Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do Internetu oraz procedury ochrony małoletnich przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie
- Na wszystkich komputerach z dostępem do Internetu znajdujących się w placówce jest zainstalowane oraz systematycznie aktualizowane oprogramowanie zabezpieczające antywirusowe i antyspamowe.
- Sieć jest monitorowana w taki sposób, aby zapobiec dostępowi do treści szkodliwych, nieodpowiednich dla osób małoletnich, a także aby możliwe było zidentyfikowanie sprawców ewentualnych nadużyć.
- Pracownicy posiadają indywidualny login i hasło, umożliwiające korzystanie z komputera. Pracownicy zachowują login i hasło w tajemnicy.
- HKF Centrum nie umożliwia małoletnim (dzieciom) korzystania z urządzeń elektronicznych HKF Centrum z dostępem do sieci Internet podczas zajęć w placówce.
- Należy pamiętać, że podczas korzystania z Internetu z prywatnych urządzeń (np. telefon komórkowy) nie ufać osobom poznanym za pośrednictwem Internetu, nie spotykać się z takimi osobami, chyba że za wyraźną zgodą rodzica/opiekuna, a pierwsze spotkanie powinno odbywać się w obecności i pod nadzorem rodzica/opiekuna, najlepiej w miejscu publicznym.
- O każdej propozycji spotkania od nieznanych osób w Internecie należy koniecznie informować rodziców/opiekunów i nie spotykać się z taką osobą bez ich zgody i nadzoru.
- Nie należy przekazywać swoich danych osobowych (imię, nazwisko, adres zamieszkania itd.) nieznanym osobom w Internecie.
- Należy pamiętać, że hejt w Internecie jest przestępstwem i że sąd rodzinny, może nałożyć karę za jego popełnienie.
- HKF Centrum nie udziela małoletnim (dzieciom) dostępu do sieci internetowej placówki (sieci Wi-Fi).
- Podczas diagnozy, zajęć, treningów, warsztatów prowadzonych w placówce korzystanie z telefonu komórkowego oraz innych urządzeń elektronicznych z dostępem do Internetu jest zabronione, a telefon lub inne urządzenie elektroniczne powinien być wyłączony lub co najmniej wyciszony (bez wibracji) i schowany w torbie/plecaku przed rozpoczęciem zajęć.
- Telefony i inne urządzenia elektroniczne (np. tablety) można wykorzystywać podczas zajęć tylko w celach dydaktycznych pod opieką i wyłącznie za wyraźną i uprzednią zgodą prowadzącego zajęcia.
- Jeśli małoletni czeka na ważną informację (połączenie, SMS) ma obowiązek poinformować prowadzącego zajęcia o tym fakcie, poprosić o pozwolenie na skorzystanie z telefonu i ustalić sposób odebrania tej wiadomości. Dotyczy to także sytuacji, gdy wystąpiła pilna potrzeba skontaktowania się, np. z rodzicami lub w innej ważnej sprawie.
- Małoletniemu podczas korzystania z telefonu komórkowego albo innego urządzenia z dostępem do Internetu zabrania się:
- wchodzenia na podejrzane albo blokowane strony internetowe zawierające albo mogące zawierać treści szkodliwe, nieodpowiednie (np. strony pornograficzne),
- nagrywania dźwięku i obrazu bez wyraźnej zgody osoby nagrywanej lub fotografowanej albo wbrew jej wyraźnemu sprzeciwowi na nagrywanie lub fotografowanie. Niedopuszczalne jest przy tym nagrywanie lub fotografowanie sytuacji niezgodnych z powszechnie przyjętymi normami etycznymi i społecznymi oraz przesyłanie treści obrażających albo poniżających inne osoby.
Rozdział 7.
Zasady przeglądu i aktualizacji Standardów oraz zakres kompetencji osób odpowiedzialnych za stosowanie standardów
- Osobą odpowiedzialną za przygotowanie personelu do stosowania standardów jest Dyrektor. Przygotowanie personelu polega na pogłębianiu wiedzy i umiejętności rozpoznawania krzywdzenia, objawów, identyfikacji ryzyka krzywdzenia i podejmowania, zgodnie z prawem, właściwych działań, a także wiedzy z zakresu odpowiedzialności prawnej w przypadku zaniechania postępowania w celu ochrony i wsparcia małoletnich.
- Oceny stopnia znajomości i poprawności stosowania Standardów dokonuje Dyrektor na bieżąco, w ramach sprawowanego nadzoru. W oparciu o dokonaną weryfikację Dyrektor może zlecić odbycie dodatkowych szkoleń przez cały personel albo jego część.
- W przypadku zmian prawnych wymagających aktualizacji Standardów, stosowne zmiany po ich weryfikacji wprowadzane są na tych samych zasadach, które obowiązują przy wdrożeniu dokumentu, zgodnie z Rozdziałem 9. Standardów.
Rozdział 8.
Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń i ich przechowywanie, a także zakres kompetencji osób odpowiedzialnych za przygotowanie personelu Centrum do stosowania Standardów
- Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o podejrzeniu krzywdzenia lub krzywdzeniu małoletnich w HKF Centrum, w tym Poradni:
- Każdy członek personelu, który następnie realizuje procedurę określoną w pkt 3.1 Standardów, zawiadamiając Dyrektora albo Zarząd HKF Centrum (w przypadku, gdy zgłoszenie dotyczy działań Dyrektora),
- Rejestracji zgłoszeń podejrzeniu krzywdzenia lub krzywdzeniu małoletnich dokonuje Dyrektor albo Zarząd HKF Centrum (w przypadku, gdy zgłoszenie dotyczy działań Dyrektora).
Rozdział 9.
Postanowienia końcowe
- Standardy wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia.
- Ogłoszenie Standardów następuje poprzez zamieszczenie na stronie internetowej HKF Centrum.