Webinary z ekspertem

webinar_sekacja_lewo

Zachęcamy do wczytania się w rozmowę z Martą Piegat-Kaczmarczyk – doświadczoną psychoterapeutką oraz prowadzącą cykl webinarów „Wsparcie dzieci po traumie i ich rodziców – podejście skoncentrowane na rozwiązaniach”. 6 oraz 20 marca zapraszamy na dwa spotkania online, podczas których ekspertka opowie, jak wspierać dzieci i nastolatków po doświadczeniach traumatycznych oraz ich rodziców.

tekst (1)

Terapia Skoncentrowana na Rozwiązaniach

HKF EDU: Czym jest Terapia Skoncentrowana na Rozwiązaniach (TSR)?
Marta Piegat-Kaczmarczyk: Terapia Skoncentrowana na Rozwiązaniach (TSR) to podejście terapeutyczne należące do rodziny podejść systemowych, nakierowane na to, aby w możliwie jak najkrótszym czasie wesprzeć osobę w dążeniach do zmian, jakich najbardziej dla siebie potrzebuje.

 

HKF EDU: Dlaczego podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach jest godne uwagi w kontekście terapii traumy?

M.P-K: W Podejściu Skoncentrowanym na Rozwiązaniach (PSR) zakładamy, że dziecko,
czy nastolatek, nawet po traumatycznych doświadczeniach, posiada zasoby zdrowia,
siły, które pomagają mu dążyć do dobrostanu. Ma w sobie coś, co pozwoliło mu przetrwać, oraz coś, co wspiera go teraz. Kierujemy na to naszą i dziecka uwagę, nawet, jeśli są to drobinki zasobów. W PSR zakładamy, że rodzice/opiekunowie dziecka robią wszystko, co potrafią, aby zadbać o dzieci, oraz że chcą umieć więcej i opiekować się dziećmi lepiej.

W terapii traumy jest to szczególnie istotne, ponieważ skutki traumatycznych doświadczeń dziecka mogą być znacznie mniej dotkliwe, jeśli towarzyszy mu wspierający dorosły. Zauważenie rodzica z jego troskami, ale też staraniami, wysiłkami na rzecz dziecka oraz wzmocnienie jego zasobów, ma ogromny wpływ na dobrostan dziecka.

HKF EDU: Co jest kluczowe w Podejściu Skonetrowanym na Rozwiązaniach?

M.P-K: Najbardziej istotne w Podejściu Skoncentrowanym na Rozwiązaniach jest odkrywanie i wzmacnianie zasobów dziecka, z których część przetrwała mimo traumatycznego wydarzenia, a część mogła zostać naruszona. Istotne są także sprawczość, decyzyjność i autonomia – cechy, które mają fundamentalne znaczenie w terapii traumy, ponieważ stanowią jej przeciwieństwo. Wierzymy również, że dziecko wie, z czym sobie radzi, a co sprawia mu trudności i razem sprawdzamy, jakie umiejętności potrzebuje rozwinąć. Nie proponujemy gotowego protokołu postępowania; badamy razem z dzieckiem i jego opiekunem, co takiego każdy z nich ma w sobie, co jest wspierające po trudnych doświadczeniach, a czego potrzebują, aby radzić sobie lepiej, funkcjonować w większej harmonii,  wyregulowaniu i poczuciu zintegrowania.

Webinary – wiedza i praktyczne narzędzia

webinar_sekacja_lewo

HKF EDU: Jakie narzędzia i techniki będą prezentowane podczas webinarów?

M.P-K: Webinary, będą wypełnione po brzegi konkretnymi narzędziami i technikami, które będą przydatne w pracy z dziećmi/ nastolatkami po doświadczeniach traumatycznych i ich rodzicami. Wśród nich znajdą się takie metody jak: linia życia, praca z kartami zasobów i celów dla nastolatków, kwadrat orientacji dialogowej, skalowanie, szukanie wyjątków, strategia małpki i żółwia w pracy z pobudzeniem, wyspa katastrof, integracja zasobów w ciele i w przestrzeni. Będzie to bardzo praktyczne podejście, od pierwszej do ostatniej chwili.

SVYATKOVSKY.COM

HKF EDU: Dlaczego warto zapisać się na cykl webinarów „Wsparcie dzieci po traumie i ich rodziców – podejście skoncentrowane na rozwiązaniach”?

M.P-K: Udział w cyklu tych dwóch webinarów może być cenny dla osób, które chcą wprowadzić perspektywę TSR do swojej pracy z dziećmi po doświadczeniach traumatycznych i nauczyć się:

  • patrzeć na historię i doświadczenia dziecka oraz jego rodzica okiem i uchem skoncentrowanym na zasobach, tworząc razem z nimi nową, bardziej użyteczną narrację,

  • wzmacniać zasoby dziecka, jego autonomię i sprawczość poprzez ruch, zabawę i kreatywność, a nie tylko w rozmowie,

  • korzystać z kart zasobów i celów, klocków LEGO, figurek i pluszaków w pracy z dziećmi i rodzicami,

  • rozwijać razem z dzieckiem i rodzicem sztukę możliwego – poszukiwanie tego, co nadal jest możliwe, nawet wtedy, gdy wiele nie jest możliwe.

Podsumowując pomoże to wykorzystać wszystkie zasoby, jakimi dysponuje dziecko, także strategie, które mogą wydawać się trudne czy kłopotliwe. Będą to umiejętności, które wprowadzą koncentrację na zasobach i na tym, co dobrego może z nich wyniknąć.

Zapraszamy na cykl webinarów: https://hkfcentrum.pl/webinar-wsparcie-dzieci-trauma-podejscie-skoncentrowane-na-rozwiazaniach/

 

Marta Piegat-Kaczmarczyk – doświadczona psycholożka, terapeutka i diagnosta zaburzeń po traumie. Prowadzi terapię dla dzieci i młodzieży po trudnych doświadczeniach. W swojej pracy łączy podejście skoncentrowane na rozwiązaniach z pracą z ciałem, regulacją układu nerwowego, zabawą i kreatywnością.